Reklama

UWAGA! Ważna informacja dla fundacji i stowarzyszeń wpisanych do KRS

Fundacje, stowarzyszenia i inne wpisane do KRS mają czas do końca stycznia 2022 r., aby dokonać zgłoszenia beneficjenta rzeczywistego w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych.

Jednym z głównych zadań Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Podstawa prawna

Utworzenie Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych stanowi realizację przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (tzw. IV dyrektywa AML). Przepisy Unii Europejskiej zobowiązują państwa członkowskie do przechowywania informacji na temat beneficjentów rzeczywistych w centralnym rejestrze oraz do udostępniania tych informacji właściwym organom i jednostkom analityki finansowej, a także podmiotom zobowiązanym (w ramach stosowania środków należytej staranności wobec klienta).

Czym jest CRBR?

CRBR jest prowadzony przy użyciu systemu teleinformatycznego. Służy do gromadzenia i przetwarzania informacji o beneficjentach rzeczywistych. Według nowych przepisów fundacje i stowarzyszenia, które podlegają obowiązkowi do wpisu KRS (m.in. jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych - każda osobno bo każda ma własny Statut, spółdzielnie, stowarzyszenia, w tym sportowe itp.), mają obowiązek do 31 stycznia 2022 r. dokonać zgłoszenia do CRBR. Ma to związek z Ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Posiadanie dokładnych i aktualnych danych o beneficjentach rzeczywistych ma kluczowe znaczenie dla zwalczania tych zjawisk, ponieważ uniemożliwia przestępcom ukrycie swojej tożsamości w skomplikowanej strukturze korporacyjnej. Publiczny charakter rejestru, umożliwiający każdemu nieodpłatny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych, zapewnia również większą kontrolę informacji przez społeczeństwo obywatelskie oraz przyczynia się do zwiększenia zaufania do rynku finansowego i uczestników obrotu gospodarczego.

Kto ma obowiązek rejestracji?

Rejestr gromadzi dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych: spółek jawnych, spółek komandytowych, spółek komandytowo-akcyjnych, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, prostych spółek akcyjnych, spółek akcyjnych, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, spółek partnerskich, europejskich zgrupowań interesów gospodarczych, spółek europejskich, spółdzielni, spółdzielni europejskich, stowarzyszeń podlegających wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, fundacji.

Także trusty, których powiernicy lub osoby zajmujące stanowiska równoważne: mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub nawiązują stosunki gospodarcze lub nabywają nieruchomość na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu lub na rzecz trustu.

Kim jest beneficjent rzeczywisty?

Beneficjent rzeczywisty to każda osoba fizyczna, która sprawuje bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad podmiotem poprzez posiadane uprawnienia wynikające z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez podmiot, lub w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna. To np. prezes, wiceprezes, osoby upoważnione do reprezentowania podmiotu na zewnątrz z możliwością składania oświadczeń woli itd.

W Polsce Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych jest jawny i ma charakter publiczny. Sposób i tryb składania zgłoszeń do CRBR oraz sposób sporządzania i składania wniosków o udostępnienie informacji, wraz z trybem składania i udostępniania, jest uregulowany w rozporządzeniach Ministra Finansów. Rejestracji dokonuje się przez Internet. Formularz podpisuje się Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Informacje podlegające zgłoszeniu:

Dane identyfikacyjne podmiotu:

nazwa (firma),

forma organizacyjna,

siedziba,

numer w Krajowym Rejestrze Sądowym,

NIP, o ile został nadany.

Dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego:

imię i nazwisko,

każde posiadane obywatelstwo,

państwo zamieszkania,

PESEL albo data urodzenia – w przypadku osób, które nie posiadają PESEL

informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu.

Szczegóły na podatki.gov.pl

DAK

Grafika: gov.pl

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Konecki24.pl




Reklama
Wróć do