
Samorząd konecki rozważa możliwość uruchomienia międzywojewódzkiej linii autobusowej, z Końskich do przystanku kolejowego Opoczno Południe. Na takie rozwiązanie czeka wielu mieszkańców. Lecz w przyszłości powiat konecki upatruje otwarcia na świat po wybudowaniu planowanej szprychy z Tumlina do Wąsosza. A póki co linia 25 będzie elektryfikowana, co unowocześni jej sprawność.
Połączenie Końskich z Opocznem Południe miałoby ułatwić dojazd na szybkie pociągi kursujące m.in. do Warszawy, na Śląsk i dalej za granicę.
Obowiązkowa przesiadka
Od pewnego czasu wielu mieszkańców północnej części powiatu koneckiego decyduje się na podróż do i z Opoczna, a następnie w swój wybrany kierunek. Na przystanek Opoczno Południe dojedzie się z Końskich jedynie samochodem. A przy tym nie obejdzie się bez kluczenia uliczkami Opoczna, zawracania, bowiem nie ma dobrych oznaczeń jak z drogi z Końskich dotrzeć bezkolizyjnie do stacji Opoczno Południe. Z obserwacji wynika, że znaczna liczba osób codziennie dojeżdża na ten przystanek CMK. Nowe połączenie, nowy kurs z Końskich na Opoczno Południe spowoduje, że większość ludzi zrezygnuje z własnych aut i przesiądzie się do autobusu. Warto zauważyć, że w Warszawie do pociągu, który zatrzymuje się w Opocznie, wsiada olbrzymia ilość ludzi. Kupują bilety nawet na miejsca stojące. I większość pasażerów pociągu wysiada na przystanku Opoczno Południe. A pociąg dalej jedzie niemal pusty.
Nowa linia wiedzie do współpracy
Jak podkreśla PKP Intercity, Opoczno Południe pełni on rolę lokalnego węzła przesiadkowego, ułatwiając dojazd z okolicznych miejscowości m.in. do Warszawy, Krakowa czy Katowic. Wkrótce może się to częściowo zmienić, bo miasto Końskie rozważa uruchomienie dowozowej linii autobusowej. – Sama gmina nie może być organizatorem publicznego transportu zbiorowego poza swoim obszarem – podkreśla Karol Urban, naczelnik Wydziału Dróg Gminnych w Urzędzie Miasta i Gminy w Końskich. - Rozważane są więc różne scenariusze: współpraca z samorządem powiatowym lub ze Staropolskim Związkiem Miast i Gmin. Jednym z samorządów zrzeszonych w SZMiG jest gmina Końskie. W związku z trwającymi analizami trudno jest obecnie mówić o dokładnej trasie przejazdu, liczbie par kursów czy godzinach odjazdów. Przed podjęciem ostatecznych decyzji konieczne będzie badanie potrzeb. Jak informuje portal transport-publiczny.pl, istnieje szansa na utworzenie szybkiego połączenia autobusowego z Końskich do stacji kolejowej Opoczno Południe. Miałaby to być reakcja na częste wyprawy w to miejsce autami osobowymi osób, które potrzebują dostać się do większych miast, jak np. Warszawa.
Linia 25, oddzielny trakt
Przez Końskie przebiega linia kolejowa nr 25, po której kursują regularne pociągi regionalne ze Skarżyska-Kamiennej do Opoczna, Tomaszowa Mazowieckiego i Łodzi. I tu zachodzi potrzeba skomunikowania linii 25 z CMK. Zapewne to jest problem na razie mało realny do rozwiązania. Obecnie ze stacji kolejowej w Końskich możemy dojechać do wspomnianych miejscowości i stacji kolejowych. Jednak do przystanku Opoczno Południe wciąż daleko. Właśnie stamtąd można szybko dostać się do Warszawy, czy nawet czeskiej Pragi. Warto wspomnieć, że z tego połączenia często korzystaliby studenci z Końskich i okolic wracający z uczelni na święta lub wakacje.
Szprychą do CPK
Samorządowcy zwracają się z petycjami do rządu po tym jak Premier RP Donald Tusk zaprezentował nowy projekt związany z Centralnym Portem Komunikacyjnym i towarzyszącą temu centralizacją połączeń kolejowych, żeby do Warszawy z największych miast można było dojechać w 100 minut. Wstępne plany nie pokazywały szprych kolejowych planowanych przez rząd PiS-u, w tym także szprychy, która miałaby przebiegać przez Końskie. Jak pamiętamy, na początku planu budowania CPK, jedna ze szprych łączyłaby Kielce z linią kolejową 25. Projekt wnosił, że w na linii w Tumlinie zostanie budowane nowe torowisko, które połączyłoby z linią 25 w Wąsoszu. Potem już jazda obecnymi torami do Końskich i dalej, Opoczna, Tomaszowa, Łodzi. Jakoś te projekty kończą swój żywot na planowaniu, rozbudzaniu nadziei na poprawę podróżowania, itd.
Rządowy projekt zostaje
Według zapewniania parlamentarzystów region nie zostanie komunikacyjnie wykluczony. Będzie szprycha, która ma przejeżdżać przez Końskie. Samorządowcy i władze starostwa koneckiego informowali, że będą starać się o zrewidowanie wstępnych zapowiedzi i zadbanie o komunikacyjny dobrobyt lokalnej społeczności. Niestety na wstępnych projektach programu "Polska 100 minut" nie ma szprychy łączącej Końskie z CPK. Ponoć rząd nie rezygnuje m.in. z projektu zakładającego budowę nowej linii Tumlin – Końskie, która w przyszłości zapewni szybsze połączenie pomiędzy Kielcami a CPK (przez linie 25 i Centralną Magistralę Kolejową) W związku ze zmianą koncepcji budowy CPK i wykluczeniu woj. świętokrzyskiego, a w tym powiatu koneckiego w dostępie do szybkiej kolei, poprzez zaniechanie budowy szprychy nr 7, czyli linii kolejowej 89 relacji Kielce – Końskie utrudnia się ludziom dostęp do największych aglomeracji, które są gwarantem rozwoju gospodarczego, ekonomicznego, czy turystycznego - ubolewa Jarosław Staciwa, wicestarosta konecki.
Plany odległe
Tymczasem na posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Regionu Świętokrzyskiego w sprawie infrastruktury kolejowej w regionie udział wzięli parlamentarzyści ze świętokrzyskiego, wojewoda Józef Bryk, oraz wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolejnictwo Piotr Malepszak. Głównym celem spotkania był przedstawienie planów rozwoju połączeń kolejowych dla Kielc i województwa świętokrzyskiego. Podczas spotkania zespołu Piotr Malepszak przekonywał, że planowane jest bezpośrednie połączenie z Kielc do Łodzi. Połączenie miałoby być realizowane przez Końskie i Opoczno. Trwają rozmowy z Polregio by wspólnie tworzyć lepszą ofertę. Polregio planuje uruchomić bezpośrednie połączenie z Kielc do Łodzi. Połączenie miałoby być realizowane przez Końskie i Opoczno. Oferta miałaby być uzupełniona o pociąg Intercity. Pewnie autobus z Końskich do Opoczna Południe, o którym planuje się w Końskich, na pewien czas rozwiąże problem komunikacyjny mieszkańców. Ponieważ odcinek nowej linii z Końskich do Tumlina według spółki CPK miał być realizowany w latach 2041-2044! Niebawem zaś linia nr 25, Skarżysko-Kamienna - Tomaszów Mazowiecki będzie elektryfikowana.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie