Reklama

Stąporkowianie w Stambule. Realizowali pierwszy etap integracyjnego programu kulturowo-historycznego [ZDJĘCIA]

​​​​​​​20 uczniów z klas ll i lll Liceum oraz Technikum z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Stąporkowie wraz z czterema opiekunami przebywało w Turcji realizując program „Wielojęzyczna polsko-turecka integracja kulturowo-historyczna”.

Delegacja ZSP w Stąporkowie przez jedenaście dni, od 5 do 16 maja br. przebywała w Stambule.

Udział był bezpłatny dla uczniów. Przed wyjazdem do Turcji uczestnicy projektu zrealizowali zajęcia z przygotowania językowego, kulturowego i psychologiczno-pedagogicznego. Ponadto dla uczniów wymagających wsparcia, zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z języka angielskiego oraz Trening Umiejętności Społecznych.

Stąporkowianie w Stambule. Polsko-turecka integracja

Stąporkowscy uczniowie, razem z partnerami projektowymi z Yaşar Acar Fen Lisesi, jednej z najlepszych szkół średnich w Stambule, realizowali program „Wielojęzyczna polsko-turecka integracja kulturowo-historyczna”.

- Po odbyciu lotu z Krakowa do Stambułu zamieszkaliśmy w hotelu, zlokalizowanym w bardzo przyjemnej, rodzinnej dzielnicy mieszkaniowej Beylikdüzü, co pozwoliło nam obserwować codzienne życie mieszkańców miasta. Naszym partnerem projektowym była szkoła Yaşar Acar Fen Lisesi, jedna z najlepszych szkół średnich w Stambule, odpowiednik polskiego Liceum - relacjonuje Anna Misiowiec, dyrektor ZSP w Stąporkowie.

Zabawy integracyjne

Każdy dzień projektu rozpoczynał się od zabaw integracyjnych, które miały na celu poznanie się grupy projektowej.

Podczas realizacji zadań uczniowie pracowali w zespołach polsko - tureckich. Wspólnie przygotowywali i przedstawiali prezentacje multimedialne o krajach i szkołach. Nie obyło się bez prezentacji i degustacji potraw charakterystycznych dla naszych regionów. Młodzieży z Turcji najbardziej smakowały kabanosy i polskie słodycze, zaś uczniowie ze Stąporkowa mieli okazję skosztować tradycyjnego tureckiego deseru - lokum.

Poznawali kulturę

W czasie wspólnych zajęć młodzież prezentowała stroje regionalne, poznawała kulturę, tradycje i zwyczaje swoich narodów.

Zachęcano do odwiedzenia krajów partnerskich prezentując slajdy z zabytkami i ciekawymi miejscami. Ważnym aspektem podczas mobilności była wzajemna nauka języka. Uczestnicy projektu uczyli się wzajemnie słów i zwrotów często używanych w naszych krajach i przygotowywali krótkie filmiki z tej nauki. Następnie przedstawili je wszystkim uczestnikom, co miało na celu rozwój kompetencji językowych i zwiększenie świadomości kulturowej.

Przełamywali stereotypy

Uczniowie przełamywali stereotypy: odkrywali co łączy i co dzieli Turków i Polaków.

Brali udział w lekcjach, zajęciach artystycznych i sportowych w szkole partnerskiej. Mieli okazję zwiedzić metropolię jaką jest 16 milionowy Stambuł. Zobaczyli najważniejsze zabytki m.in Wieżę Galata, Błękitny Meczet, Pałac Topkapi, Cysternę Bazyliki, Hagię Sophię, płynęli statkiem po Cieśninie Bosfor, a na zakończenie odwiedzili Wielki Bazar - kolorowe i tętniące życiem miejsce, w którym mogli poczuć lokalny klimat. Wiele zajęć projektowych odbywało się w Centrum Naukowym Beylikdüzü Aziz Sancar Bilim ve Sanat Merkezi. Jedną z atrakcji była możliwość obejrzenia przez uczniów filmu dokumentalnego na temat eksploracji księżyca oraz zobaczenia teleskopu i wysłuchania informacji o jego wykorzystaniu.

Certyfikaty na koniec

W dniu zakończenia projektu rozdano certyfikaty uczestnikom projektu. Świętowano przyjaźń i współpracę międzynarodową. Nie zabrakło serdecznych podziękowań gospodarzy i gości, którzy z dumą patrzyli na owoce wspólnej pracy. Była to niezwykła integracja między uczniami i nauczycielami, pełna radości i wzajemnego zrozumienia.

Kadra projektu

Kadrę projektu stanowili nauczyciele: Dorota Fitas, koordynator projektu, Hanna Rzepka, odpowiedzialna za logistykę, promocję i budżet projektu, Karolina Ścisłowicz-Pluta odpowiedzialna za przygotowanie językowe i merytoryczne w języku angielskim, Robert Kusztal odpowiedzialny za przygotowanie sportowe i taneczne uczniów oraz dyrektor Anna Misiowiec odpowiedzialna za zawarcie wszystkich umów na realizację mobilności oraz promocję projektu.

Pierwsza część projektu zrealizowana

To była pierwsza część projektu pt. „Rozwijanie kompetencji językowych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły jako świadome i aktywne włączanie się w budowanie społeczeństwa obywatelskiego”. Projekt ten został dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Wartość dofinansowania dla tej części zrealizowanego projektu wynosi 34.764 euro, tj. 154.699,80 zł, w podziale 82,52% pieniądze europejskie, 17,48% pieniądze krajowe.

Fot. ZSP Stąporków

Aktualizacja: 06/06/2025 16:00
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Konecki24.pl




Reklama
Wróć do