
20 uczniów z klas ll i lll Liceum oraz Technikum z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Stąporkowie wraz z czterema opiekunami przebywało w Turcji realizując program „Wielojęzyczna polsko-turecka integracja kulturowo-historyczna”.
Delegacja ZSP w Stąporkowie przez jedenaście dni, od 5 do 16 maja br. przebywała w Stambule.
Udział był bezpłatny dla uczniów. Przed wyjazdem do Turcji uczestnicy projektu zrealizowali zajęcia z przygotowania językowego, kulturowego i psychologiczno-pedagogicznego. Ponadto dla uczniów wymagających wsparcia, zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z języka angielskiego oraz Trening Umiejętności Społecznych.
Stąporkowscy uczniowie, razem z partnerami projektowymi z Yaşar Acar Fen Lisesi, jednej z najlepszych szkół średnich w Stambule, realizowali program „Wielojęzyczna polsko-turecka integracja kulturowo-historyczna”.
- Po odbyciu lotu z Krakowa do Stambułu zamieszkaliśmy w hotelu, zlokalizowanym w bardzo przyjemnej, rodzinnej dzielnicy mieszkaniowej Beylikdüzü, co pozwoliło nam obserwować codzienne życie mieszkańców miasta. Naszym partnerem projektowym była szkoła Yaşar Acar Fen Lisesi, jedna z najlepszych szkół średnich w Stambule, odpowiednik polskiego Liceum - relacjonuje Anna Misiowiec, dyrektor ZSP w Stąporkowie.
Każdy dzień projektu rozpoczynał się od zabaw integracyjnych, które miały na celu poznanie się grupy projektowej.
Podczas realizacji zadań uczniowie pracowali w zespołach polsko - tureckich. Wspólnie przygotowywali i przedstawiali prezentacje multimedialne o krajach i szkołach. Nie obyło się bez prezentacji i degustacji potraw charakterystycznych dla naszych regionów. Młodzieży z Turcji najbardziej smakowały kabanosy i polskie słodycze, zaś uczniowie ze Stąporkowa mieli okazję skosztować tradycyjnego tureckiego deseru - lokum.
W czasie wspólnych zajęć młodzież prezentowała stroje regionalne, poznawała kulturę, tradycje i zwyczaje swoich narodów.
Zachęcano do odwiedzenia krajów partnerskich prezentując slajdy z zabytkami i ciekawymi miejscami. Ważnym aspektem podczas mobilności była wzajemna nauka języka. Uczestnicy projektu uczyli się wzajemnie słów i zwrotów często używanych w naszych krajach i przygotowywali krótkie filmiki z tej nauki. Następnie przedstawili je wszystkim uczestnikom, co miało na celu rozwój kompetencji językowych i zwiększenie świadomości kulturowej.
Uczniowie przełamywali stereotypy: odkrywali co łączy i co dzieli Turków i Polaków.
Brali udział w lekcjach, zajęciach artystycznych i sportowych w szkole partnerskiej. Mieli okazję zwiedzić metropolię jaką jest 16 milionowy Stambuł. Zobaczyli najważniejsze zabytki m.in Wieżę Galata, Błękitny Meczet, Pałac Topkapi, Cysternę Bazyliki, Hagię Sophię, płynęli statkiem po Cieśninie Bosfor, a na zakończenie odwiedzili Wielki Bazar - kolorowe i tętniące życiem miejsce, w którym mogli poczuć lokalny klimat. Wiele zajęć projektowych odbywało się w Centrum Naukowym Beylikdüzü Aziz Sancar Bilim ve Sanat Merkezi. Jedną z atrakcji była możliwość obejrzenia przez uczniów filmu dokumentalnego na temat eksploracji księżyca oraz zobaczenia teleskopu i wysłuchania informacji o jego wykorzystaniu.
W dniu zakończenia projektu rozdano certyfikaty uczestnikom projektu. Świętowano przyjaźń i współpracę międzynarodową. Nie zabrakło serdecznych podziękowań gospodarzy i gości, którzy z dumą patrzyli na owoce wspólnej pracy. Była to niezwykła integracja między uczniami i nauczycielami, pełna radości i wzajemnego zrozumienia.
Kadrę projektu stanowili nauczyciele: Dorota Fitas, koordynator projektu, Hanna Rzepka, odpowiedzialna za logistykę, promocję i budżet projektu, Karolina Ścisłowicz-Pluta odpowiedzialna za przygotowanie językowe i merytoryczne w języku angielskim, Robert Kusztal odpowiedzialny za przygotowanie sportowe i taneczne uczniów oraz dyrektor Anna Misiowiec odpowiedzialna za zawarcie wszystkich umów na realizację mobilności oraz promocję projektu.
To była pierwsza część projektu pt. „Rozwijanie kompetencji językowych uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły jako świadome i aktywne włączanie się w budowanie społeczeństwa obywatelskiego”. Projekt ten został dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Wartość dofinansowania dla tej części zrealizowanego projektu wynosi 34.764 euro, tj. 154.699,80 zł, w podziale 82,52% pieniądze europejskie, 17,48% pieniądze krajowe.
Fot. ZSP Stąporków
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie