
Prezydent Andrzej Duda i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk - jak informowaliśmy - 4 marca br. przybyli do Końskich. Na peronie dawnej stacji PKP prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. ustawę „Kolej Plus” o wartości 6,5 miliarda złotych, które przeznaczone są na odtwarzanie i budowanie tras kolejowych.
Przypomnijmy, że w tym zadaniu kolejowym prawdopodobnie zmieści się odbudowanie linii 25 Skarżysko Kam. - Opoczno i wybudowanie zupełnie nowego zelektryfikowanego traktu relacji Kielce (Tumlin) - Wąsosz Konecki.
Pan prezydent Andrzej Duda ustawę „Kolej Plus” podpisał.
Po jej sygnowaniu powiedział, że jesteśmy w Końskich, w województwie świętokrzyskim i dzięki tej ustawie przywrócimy do życia linię kolejową i od 11 lat nieczynny dworzec, który znajduje się tutaj przed nami. Okna zabite są blachą, a pasażerowie z Końskich i okolicznych gmin nie mogą z niego korzystać, bo połączenie kolejowe zostało zlikwidowane, tory zardzewiały.
Na program "Kolej Plus" w okresie finansowania do 2028 r. przeznaczono 6,5 miliarda złotych, z czego 5,5 miliarda to pieniądze rządowe, a wkład jednostek samorządu terytorialnego wyniesie miliard złotych.
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury mówił, że w minionym czasie zlikwidowano doprowadzono do tego, że linie kolejowe, chociażby ta przebiegająca przez Końskie mają bardzo niskie parametry. Nie są zelektryfikowane.
- Dotrzymujemy słowa, bo na tym stole położona jest ustawa „Kolej Plus”. To kolejny element walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Mieszkańcy miejscowości powyżej 10 tysięcy mieszkańców będą mogli korzystać wreszcie z połączeń kolejowych.
Marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski powiedział, że podpisanie ustawy podkreśla, że małe i średnie miasta są ważne dla władz państwa i kraju.
CPK to nie tylko lotniska, choć oczywiście z tą imponującą inwestycją przedsięwzięcie kojarzone jest najszerzej. Powstanie Centralnego Portu Komunikacyjnego wiąże się też z rozwojem sieci kolejowej w całej Polsce, a co za tym idzie - również w Świętokrzyskiem. Inwestycje będą zrealizowane w latach 2020-2034. Program CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz. Do Warszawy w niecałe 1,5 godziny!
Najważniejsza z punktu widzenia mieszkańców województwa świętokrzyskiego inwestycja ruszy już w roku 2021. Wtedy to rozpoczną się przygotowania do realizacji nowej linii kolejowej Kielce (Tumlin) - Wąsosz Konecki. Planowana linia kolejowa nr 89 stanowi fragment ciągu nr 7 łączącego Warszawę i CPK ze Świętokrzyskiem, Małopolską i Śląskiem. Po ich realizacji Końskie zostaną włączone do sieci kolejowej, a Busko-Zdrój do sieci połączeń dalekobieżnych. W 2030 r. z Kielc i Skarżyska-Kamiennej do Warszawy dojedziemy w zaledwie 1 godz. 20 min. Pewnie do tego problemu powrócimy nie raz. A już konecczanom serce rośnie na samą myśl o komfortowej podróży pociągiem osobowym.
MARIAN KLUSEK
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Jest tylko jedno pytanie: czy aby na pewno pociągi będą się u nas zatrzymywać?
Czy konieczne będzie dojechanie do Opoczna, żeby następnie dojechać do Kielc?
Bo patrząc na mapki projektowanej trasy - jakoś u nas przystanku nie widać, mapa sugeruje, że będzie połączenie Kielce-Opoczno i dalej.
w 2021r już na szczęście tego popychadła kaczynskiego nie będzie,przynajmniej nie poczujecie się oszukani