Reklama

Elektromobilność to przyszłość i ochrona środowiska

W marcu 2017 roku rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Ten plan wchodzi w kolejny etap, który wymaga zaangażowania samorządów lokalnych. Pierwsze dokumenty w regionie zostały już podjęte.

- Rozwój transportu elektrycznego to dla Polski duże wyzwanie, ale i ogromna szansa. Decyzja Rady Ministrów to ważny krok. Plan Rozwoju Elektromobilności tworzy fundament pod rozwój zupełnie nowego i konkurencyjnego rynku - ocenił w marcu 2017 roku Michał Kurtyka, ówczesny wiceminister. - Celem Planu jest stworzenie warunków dla rozwoju elektromobilności Polaków, rozwój przemysłu związanego z tym nowym sektorem oraz stabilizacja sieci elektroenergetycznej. Rząd przyjął dokument 16 marca 2017 r. Jak podkreślił wiceminister Kurtyka, w budowę nowych ram sektora elektromobilności musi być włączony zarówno przemysł, przedsiębiorstwa, instytucje finansowe, jak i świat nauki oraz organizacji pozarządowych.

- Rozwój tego obszaru musi opierać się na wzajemnym oddziaływaniu różnych instytucji, firm i środowisk. Bez stworzenia ekosystemu elektromobilności nie powstanie nowa gałąź gospodarki - dodał zaznaczają, że Plan określa korzyści związane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w Polsce i zawiera również propozycje działań, które mają doprowadzić m.in. do rozwoju przemysłu elektromobilności, wykreowania popytu na pojazdy elektryczne, czy poprawy współpracy nauki z sektorem przedsiębiorstw - podkreślał obecny Minister Klimatu i Środowiska.

Zgodnie z Planem rozwój elektromobilności powinien następować w trzech fazach:

I faza przygotowawcza (do 2018 roku) - stworzone zostaną warunki rozwoju elektromobilności po stronie regulacyjnej oraz ukierunkowane finansowanie publiczne

W II fazie (2019-2020) w wybranych aglomeracjach zbudowana zostanie infrastruktura zasilania pojazdów elektrycznych: zintensyfikowane zostaną zachęty do zakupu pojazdów elektrycznych

W III fazie (2020-2025) zakłada się, że rynek elektromobilności osiągnie dojrzałość, co umożliwi stopniowe wycofywanie instrumentów wsparcia.

Pierwsze dokumenty w regionie, które stanowią milowy krok do wdrażania planu zostały podjęte. Rada Gminy w Pawłowie (pow. starachowicki) przyjęła Strategię elektromobilności dla gminy Pawłów na lata 2019-2035. To dokument zawierający analizę możliwych i planowanych działań, jakie należy podjąć, aby przyczynić się do realizacji zobowiązań i celów określonych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz Planie Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Realizacja tej strategii, jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały, ma się przyczynić do podniesienia atrakcyjności gminy dla mieszkańców i turystów (poprze poprawę jakości powietrza) oraz rozwoju gospodarczego. 

 

Czy wiesz, że...

Program Rozwoju Elektromobilności w Polsce jest wynikiem działań UE zmierzających do popularyzacji elektromobilności i paliw alternatywnych w krajach Wspólnoty. Zasadniczy cel to poprawa jakości powietrza. Przygotowany pakiet regulacji prawnych ma za zadanie:

- wspomóc rozwój ekosystemu elektromobilności ( m.in. poprzez zdefiniowanie ram nowego rynku),

- zwiększyć zastosowanie innych paliw alternatywnych (np. gazu ziemnego LNG i CNG) w Polsce.

Pakiet regulacji opiera się na kreowaniu instrumentów w pięciu obszarach:

- korzyści dla kierowców,

- korzyści dla budujących infrastrukturę,

- korzyści dla transportu publicznego,

- korzyści dla innowacyjnych firm,

- korzyści dla producentów pojazdów.  

Program przewidziany jest na lata 2016-2025.

Oczekiwane rezultaty

Ministerstwo Energii poprzez wprowadzenie nowych regulacji prawnych, dedykowanych elektromobilności, prognozuje:

W 2020 r. w 32 wybranych aglomeracjach:

* w segmencie pojazdów napędzanych energią elektryczną:

- po drogach poruszać się będzie 50 tys. pojazdów,

- powstanie 6 tys. punktów o normalnej mocy ładowania,

- powstanie 400 punktów o dużej mocy ładowania,

* w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:

- po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów,

- powstanie 70 punktów tankowania.

W 2025 r. na poziomie ogólnopolskim:

* w segmencie aut napędzanych energią elektryczną:

- po drogach poruszać się będzie 1 mln pojazdów elektrycznych,

* w segmencie aut napędzanych gazem ziemnym w postaci CNG:

- po drogach poruszać się będzie 54 tys. pojazdów,

- dostępne będą 32 punkty ładowania wzdłuż sieci bazowej TEN-T,

* w segmencie aut zasilanych LNG:

- po drogach poruszać się będzie 3 tys. pojazdów

- powstanie 14 punktów tankowania LNG wzdłuż sieci bazowej TEN-T,

- będą funkcjonować instalacje do bunkrowania statków LNG w portach: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście.

źródło www.gov.pl

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Konecki24.pl




Reklama
Wróć do