Reklama

Metoda Krakowska dla dzieci z zaburzeniami rozwoju

24/04/2020 16:29
Metoda Krakowska jako jedna z terapii dla dzieci z zaburzeniami rozwoju od kilku lat staje co raz częstszym tematem rozmów rodziców, pedagogów i terapeutów. Dlaczego jest coraz bardziej popularna? Jakie przynosi korzyści? Co mówią i niej rodzice i terapeuci?

Metoda Krakowska to terapia rozwojowa, neurobiologiczna przeznaczona dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi, takimi jak: zespół Downa, zespół Aspergera, Alalia, Autyzm i inne. Jest to terapia holistyczna, obejmująca wszystkie funkcje poznawcze dziecka.

Początki Metody Krakowskiej

Autorem Metody Krakowskiej jest Polka – profesor Jagoda Cieszyńska. Przez wiele lat prowadziła badania i współpracowała z Katedrą Logopedii w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie oraz Zespołem Diagnozy i Terapii Języka. Prowadzone badania dotyczyły wpływu nauki czytania na rozwój zdolności komunikacyjnych dzieci niesłyszących. Badania zostały rozszerzone i powstała metoda objęła dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i genetycznymi. Okazało się bowiem, że umiejętność czytania definitywnie przyczynia się do rozwoju systemu językowego i komunikacji u dzieci.

Zasady i założenia Metody Krakowskiej

Metoda Krakowska tak jak już zostało napisane to metoda całościowa czyli symultaniczna – obejmujące wszystkie funkcje poznawcze dziecka. Badania dowiodły, że można pomóc dziecku z zburzeniami przejść wszystkie etapy rozwojowe jakie następują u dzieci zdrowych. Uważa się bowiem, że dziecko uczy się przez interakcje ze środowiskiem i synapsy w mózgu mogą powstawać bez końca dzięki bodźcom i doświadczeniom zdobywanym przez dziecko. Dlatego mózg trzeba nauczyć tych funkcji, które „nie zadziałały automatycznie”.

Nauka czytania

Aby prawidłowo działały wszystkie procesy należy umożliwić dziecku komunikację z otoczeniem – rodziną, rówieśnikami itd. Ta komunikacja jest zaburzona z różnych względów, ale można ją przywrócić budując u dziecka system językowy. A budowanie języka obejmuje przede wszystkim naukę czytania. Zasada brzmi: od słowa pisanego do słowa mówionego. Badania dowiodły, że nauka czytania to doskonały sposób na komunikację z dzieckiem. Jedna z mam, która pracowała z dzieckiem według tej metody przyznała, że jej synek czasem nie rozumiał wypowiadanych poleceń, ale jeśli zostały one zapisane – pojmował je bez problemu.

Nauka czytania, która jest podstawą Metody Krakowskiej, oczywiście różni się od powszechnie przyjętego sposobu nauki. Chodzi bowiem o symultaniczno-sekwencyjną naukę czytania, oznacza to że w procesie nauki uczestniczy zarówno prawa (mechanizmy symultaniczne - całościowe) jak i lewa (odpowiedzialna za mechanizmy sekwencyjne– linearne) półkula mózgu. Nauka sekwencyjno-symultaniczna opiera się na trzech elementach, takich samych jak w przypadku naturalnego sposobu nabywania systemu językowego przez dziecko, czyli: powtarzanie, rozumienie i nazywanie. Nauka czytania rozpoczyna się od poznawania sylab i samogłosek, a nie jak to jest w przypadku tradycyjnej metody – głosek.

Metoda Krakowska w praktyce

Terapia realizowana jest przez terapeutę, który specjalizuje się w Metodzie Krakowskiej. Praca zaczyna się od słuchania nagrań przez słuchawki. Ten etap jest jednym z najtrudniejszych ponieważ dzieci często nie chcą współpracować. Ważnym założeniem terapii jest jej regularność. Dziecko musi pracować codziennie – najpierw na słuchawkach, a później przy stoliku.

Ważnym elementem terapii jest także zaangażowanie rodziny w proces pomagania dziecku w rozwoju. Ponieważ rodzina to naturalne środowisko dziecko, w którym dziecko dorasta, ważne jest aby rodzice i rodzeństwo było zaangażowane w terapię. Kolejny istotny warunek powodzenia w terapii to ograniczenie do zera korzystania z urządzeń elektronicznych i multimedialnych. Takie urządzenia osłabiają rozwój lewej półkuli mózgu, która odpowiedzialna jest za naukę języka oraz logiczne myślenie. Dzieci które w wieku 2 lat oglądają dużo bajek lub grają w gry komputerowe są nadpobudliwe ruchowo, nie mogą się skoncentrować, mają trudności w relacjach z innymi itd.

Metoda Krakowska – wysiłek daje efekty

Tylko kilka wymienionych tu założeń dowodzi, że Metoda Krakowska to terapia rodzica zaangażowanego. Bez aktywnego i czynnego udziału rodziców, opiekunów terapia nie ma szans na powodzenie. Wymaga wielu wyrzeczeń i naprawdę ciężkiej pracy. Ale wysiłek się opłaca o czym świadczą wypowiedzi rodziców. Na przykład:

„Metoda Krakowska jako jedyna pokazała nam światełko w tunelu, który do tej pory był ciemny i nieprzewidywalny, a przyszłość pokazywała się w ciemnych barwach. Nasz dotąd niemówiący i pełen dziwnych, autystycznych  zachowań i stymulacji synek, zamienia się w mądrego i kochanego chłopca, który mówi, myśli i komunikuje się ze światem. Jeszcze pół roku temu mówiono nam ze nigdy nie będzie samodzielny i najlepszą metodą jest komunikacja obrazkowa.Teraz wszyscy pytają co robimy, że mamy tak duży postęp. I mimo, że w UK nie ma dużo terapeutów MK my znaleźliśmy naszą Anię, która nas niesamowicie wspiera.  MK w domu to  praca pełna wyrzeczeń i ogromnej siły woli, którą każda mama ma gdzieś głęboko w sobie. Jak dla mnie MK to najlepsza metoda dla dzieci z zaburzeniami”

Mama Antka cytat z artykułu Dlaczego Metoda Krakowska? Zamieszczonego na stronie juniora.pl.

(Artykuł sponsorowany)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Konecki24.pl




Reklama
Wróć do