
Linia kolejowa Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna połączy województwa. Plan modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko-Kamienna przedstawili podczas wspólnej konferencji prasowej na stacji kolejowej w Opocznie marszałkowie województwa świętokrzyskiego i łódzkiego.
Jak udało się nam dowiedzieć, o pieniądze na wspomnianą inwestycję ubiegać się będzie województwo świętokrzyskie i łódzkie w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej Plus. Dla przypomnienia dodać trzeba, że prezydent Andrzej Duda taki program sygnował na peronie w Końskich. Zapewniał z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem, że niebawem pociągi osobowe połączą Skarżysko-Kamienną z Tomaszowem Mazowieckim. Pomkną linią 25, gdy zostanie zelektryfikowana.
Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego twierdzi, że kolej nie zna granic, ludzie jeżdżący koleją chcieliby przemieszczać się pomiędzy miejscowościami niezależnie od tego, w którym regionie one leżą.
- Na tym dworcu, w Opocznie pociąg kończy bieg, a powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego. I taki właśnie jest nasz cel. Program Kolej Plus daje możliwości realizacji tego celu i dlatego chcemy do niego wspólnie aplikować - mówi Grzegorz Schreiber.
Tu musimy dodać, że trudne i kosztowne będzie zadanie odrestaurowania dworców, bowiem wybudowane były na przełomie XIX i XX wieku w ówczesnych technologiach budownictwa. Na linii 25, od Skarżyska-Kam. do Końskich, budynki dworca były w Bliżynie, Sołtykowie, Czarnieckiej Górze, Stąporkowie i Końskich. Oprócz tego trzy przystanki, na których dworcami były stare wagony towarowe. Nie ma już stacyjki w Wólce Plebańskiej, została zburzona.
W pierwszym etapie realizacji zadania władze obydwu województw planują pozyskanie środków na przygotowanie studium projektowo-technicznego. Planowana do modernizacji linia ma długość około 88 km, a zakończenie projektu przewiduje się do 2024 r. Ze środków Programu Kolej Plus, w naborze ogłoszonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, na przywrócenie i rozwój połączeń kolejowych można uzyskać dofinansowanie w wysokości 85%, o czym zapewniał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, w marcu na peronie w Końskich, przy 15-procentowym wkładzie własnym samorządów.
MARIAN KLUSEK
Fot. pixabay
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie