
W grudniu 2021 roku po 12 latach wymazania z pejzażu kolejowego powiatu koneckiego na linii 25 uruchomiono połączenie kolejowe między Skarżyskiem-Kamienną, a Łodzią. Natomiast od 11 grudnia 2022 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna rozpocznie kursowanie swoich pociągów osobowych do Opoczna i dalej do Skarżyska-Kamiennej. Trwają dyskusje, by skomunikować Opoczno Południe na CMK z Opocznem Głównym na linii 25.
Na tym postanowieniu najwięcej skorzystają mieszkańcy powiatu opoczyńskiego, którzy zyskają szybkie, komfortowe i tanie połączenia ze stolicą regionu Łodzią. Czas przejazdu na tym odcinku wynosi nieco ponad 70 minut. Trasę obsługiwać będzie 12 pociągów, natomiast kolejnych 5 składów pojedzie na odcinku Koluszki – Opoczno oraz Tomaszów – Opoczno – Tomaszów Mazowiecki. Natomiast poza granicę województwa łódzkiego, do Skarżyska- Kamiennej, Końskich, Stąporkowa i innych miejscowości w województwie świętokrzyskim, będzie można podróżować 3 parami pociągów łódzkiego przewoźnika.
Hybrydy na torach
Uruchomienie połączeń było możliwe dzięki zakupowi pociągów o napędzie elektryczno – spalinowym (tzw. hybryd), które mogą obsługiwać niezelektryfikowane odcinki kolejowych tras. Obecnie 3 takie składy kursują po województwie łódzkim, głównie na odcinku linii kolejowej z Tomaszowa Maz. – do Spały. Kolejne 2 jednostki trafią do eksploatacji już w grudniu 2022 roku. Składy hybrydowe są wyposażone we wszystkie elementy bezpiecznego podróżowania, a więc m.in. defibrylatory, pętle indukcyjne, numerowane miejsca, stoliki podokienne w układzie foteli vis a vis oraz ze strefą dziecięcą, klimatyzację, gniazdka elektryczne i USB, monitory, nowoczesny system informacji pasażerskiej, biletomaty, bezpłatne wifi oraz miejsca na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce. Uff, duo tego. Miejmy nadzieję, że wszystko będzie funkcjonowało w każdym kursie pociągu. W celu umożliwienia podróży osobom na wózkach inwalidzkich, pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające im wsiadanie i wysiadanie z pociągu, oraz posiada dodatkowe gniazdka elektryczne pozwalające ładować akumulatory wózków.
Połączyć Opoczno z Opocznem
Trwają konsultacje na temat połączenia dwóch dworców kolejowych w Opoczno: Opoczno Główne z linii 25, z Opocznem Południe na linii CMK. Dworce, a właściwie przystanki kolejowe dzieli ok,. 5 kilometrów. Bo choć linie w Opocznie się krzyżują, nie ma sposobu by bez kłopotów przesiąść się z dworca na linii 25, na pociąg kursujący po CMK. Niemniej mieszkańcy Końskich często korzystają z Opoczna Południe, skąd można dojechać - bradzo szybko – do wielu miejscowości w Polsce, jak choćby do Warszawy czy Gdańska, a w przeciwną stronę do Krakowa, Katowic czy Wiednia. Na razie mnie ma legalnego skomunikowania wspomnianych dworców. Konecczanie przyjeżdżają samochodami do Opoczna Południe, zostawiają je i w dalszą drogę jadą pociągiem. Łatwiej, szybciej bez tłoku na drodze i różnych kłopotów.
Rozmowy trwają
Zaplanowano konsultacje dotyczące komunikacji między dworcami, ponieważ od grudnia zwiększy się liczba pociągów ze Skarżyska przez Końskie i Opoczno do Łodzi - informował Marcin Baranowski, starosta opoczyński. Podkreślił, że rozmowy o skomunikowaniu dworców w Opocznie prowadzone będą z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacji i burmistrzem Opoczna. – Przydałby się busik, który kursowałby między dworcami. Jego przejazdy powinny być dostosowane do godzin kursowania pociągów na obu stacjach PKP. Kolejnym pomysłem na ułatwienie komunikacji z Opocznem Południe są autobusy z Końskich do Opoczna – podsumowuje Zbigniew Kowalczyk, przewodniczący Rady Powiatu Koneckiego. – Rozmawialiśmy na komisji finansów, by nawiązać współpracę z powiatem opoczyńskim i uruchomić połączenie bezpośrednio do Opoczna Południe, by ludzie mieli łatwy dostęp do linii kolejowej. Niebawem z Opoczna do Łodzi ma kursować aż 19 pociągów. Zaś ze Skarżyska-Kamiennej do Opoczna kursuje pięć pociągów i jeden z Końskich do Opoczna.
MARIAN KLUSEK
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie