
W 2022 roku, biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Końskich udzieliło zaledwie ok. 110 porad. Dla porównania w sąsiednim Skarżysku-Kamiennej udzielono ich 1.145 porad, a w Starachowicach aż 2.765. Z jakimi problemami zgłaszali się najczęściej mieszkańcy naszego powiatu? Jakiej i gdzie możesz uzyskać pomocy?
Wiele osób się zastanawia, z jakimi sprawami może się zwrócić do takiego rzecznika. Jak będzie mógł nam pomóc? Warto zatem przypomnieć, że do głównych zadań rzecznika należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
- współdziałanie z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, oraz Inspekcją Handlową,
Rolą rzecznika jest przede wszystkim udzielanie konsumentom porad i informacji prawnych:
- w sprawach, w których rzecznik dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych – występuje do przedsiębiorców;
- w sprawach, w których w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta, ale strony przedstawiają zupełnie odmienny stan faktyczny albo kiedy polubowne zakończenie sporu okazuje się niemożliwe – rzecznik może udzielić pomocy w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów, w powiecie koneckim jest Iwona Bogacka-Urban. Pomoc konsumentom świadczona jest od poniedziałku do piątku od godz. 8.00. w dniach pracy Starostwa Powiatowego w Końskich, gdzie biuro rzecznika swoją siedzibę.
Dane kontaktowe:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Końskich
Końskie, ul. Staszica, II piętro, pok. 208, tel. 41 26 04 780, tel.: +48 41 395 30 32, e-mail: [email protected] lub [email protected]
Ze sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2022 rok, dowiadujemy się, że w ubiegłym roku w zakresie bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej udzielono konsumentom około 110 porad (telefonicznie, pocztą elektroniczną lub osobiście).
Najczęściej te porady dotyczyły:
- uprawnień z tytułu rękojmi i gwarancji,
- umów zawieranych poza lokalem i na odległość,
- nienależytego wykonania usług,
- zasad zgłaszania reklamacji i terminów ich załatwiania,
- możliwości zwrotu zakupionego towaru.
- Zdarza się bardzo często, iż konsumenci podpisują umowy i wszelki inne dokumenty nie zapoznając się wcześniej z ich treścią , bowiem jak twierdzą, osoba, która występowała jako przedstawiciel firmy była bardzo przekonująca i wiarygodna - tłumaczy Iwona Bogacka-Urban
Najczęstszymi problemami, z którym zgłaszali się mieszkańcy były reklamacje: obuwia, odzieży, sprzętu RTV, agd, motoryzacyjnego, komputerowego, telefonów komórkowych, usług telekomunikacyjnych, remontowo budowlanych, motoryzacyjnych, umów zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Były tez przypadki, że z porad rzecznika korzystali sami sprzedawcy, którzy mieli wątpliwości prawne.
Rzecznik występowała też przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów. W ubiegłym roku skierowano 75 takich wystąpień, które dotyczyły sprzedaży różnego rodzaju towarów i wielu usług (telekomunikacyjnych ubezpieczeniowych, bankowych , a nawet stomatologicznych).
p
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie